Bob, ook met carnaval is BOB jouw held!

Maandag 11 januari 2016 is de CarnavalsBob campagne in Limburg gestart. Carnaval is een geweldig volksfeest dat door veel Limburgers gevierd wordt. Door alcohol kan de verkeersveiligheid echter in gevaar komen. Omdat we streven naar nul verkeersslachtoffers voeren we rond de carnavalstijd wederom een Bob-campagne.

De BOB, daar kun je mee thuiskomencampagne richt zich op het voorkomen van rijden onder invloed van alcohol. Dit gebeurt door automobilisten en hun passagiers te stimuleren samen de Bob-afspraak te maken en die consequent na te leven. Bob is daarbij degene die geen alcohol drinkt en zichzelf en de anderen veilig thuis brengt. Bob is de held!

Focus campagne
De focus in de campagne is gericht op mensen die met de auto locaties bezoeken , waar  alcohol wordt gedronken.  Zoals  de horeca en evenementen  in de diverse gemeenten. Juist in die situaties kunnen automobilisten door de gezellige sfeer in de verleiding komen om alcohol te drinken, ook al hebben ze zich (al dan niet op basis van een afspraak met anderen) voorgenomen om als Bob nuchter te blijven.

En het werkt; het aandeel verkeersovertreders afkomstig uit horecagelegenheden daalt de laatste jaren.

Tijdens de carnaval voert de politie natuurlijk ook weer alcoholcontroles uit. De nuchtere automobilist wordt beloond met de welbekende Bob-sleutelhanger.

Ben je Bob, zeg het hardop!
De Limburgse actie is een aanvulling op de landelijke verkeerscampagne. De centrale boodschap van de nationale Bob-campagne is verwoord in de slogan ‘Ben je Bob, zeg het hardop!  Beide campagnes laten op positieve wijze zien dat het heel normaal is dat je tijdens visites en tijdens carnaval net als bij het uitgaan al vooraf een Bob-afspraak maakt. Landelijk is het element toegevoegd om op een zo vroeg mogelijk moment kenbaar maken wie de Bob is. Dit vergemakkelijkt het  om de Bob-rol te nemen en die consequent na te leven.

Campagnematerialen
In limburg wordt de campagne ondersteund door posters en attentieborden langs de invalwegen. Ook zijn er advertenties in dag- en weekbladen. Eveneens rijden vanaf eind januari rijden er een 35-tal streekbussen door Limburg die aan de achterkant voorzien zijn van de Bob-campagne. Zoals steeds het geval is, ontvangen alle campagnekalenderdeelnemers het campagnemateriaal in de gebruikelijke hoeveelheden. Tevens zijn de bierviltjes van eerdere jaren nog beschikbaar als aanvulling op de nieuwe materialen.