Hou je aandacht op de weg

Het gebruik van een smartphone tijdens het autorijden of op de fiets is levensgevaarlijk voor jezelf en andere weggebruikers  daarom start op 14 september de campagne ‘Hou je aandacht op de weg’.  Deze campagne laat zien dat appen, facebooken, tweeten, etc. niet samengaat met veilige en verantwoorde verkeersdeelname. Wil je onderweg toch je smartphone gebruiken voor social media of het checken van berichten? Ga dan naar een parkeerplaats of een andere veilige plek. Wachten tot je op je bestemming bent, kan natuurlijk ook.

Focus
De achterliggende gedachte van de campagne is: ‘Social media en verkeer gaan niet samen. Hou je aandacht op de weg’. De campagne 'Aandacht in het verkeer' is een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Hiervoor wordt door de Rijksoverheid samengewerkt met de provincies, gemeenten, de politie, diverse maatschappelijke organisaties, drie grote telecomproviders en andere bedrijven.

Campagne
Iedereen doet het wel eens: de mail lezen, een berichtje versturen of de laatste tweets checken tijdens het autorijden of op de fiets. Een aantal seconden je aandacht niet op de weg houden is heel riskant, niet alleen voor jezelf maar ook voor andere weggebruikers. Het heeft invloed op het reactievermogen, de controle over het voertuig, je aandacht voor andere weggebruikers, verkeerssituaties, verkeersborden of aanwijzingen. De rijprestatie gaat daardoor fors achteruit, wat de kans op een botsing, een bermongeval of een valpartij sterk vergroot. Wil je onderweg toch je smartphone gebruiken voor social media of het checken van berichten? Ga dan naar een parkeerplaats of een andere veilige plek. Wachten tot je op je bestemming bent, kan natuurlijk ook.

Campagnematerialen
Naast de mottoborden op het hoofdwegennet bestaat de campagne uit posters langs invalwegen, advertenties in de Limburgse media en persberichten. De advertenties en het persbericht kunnen hiernaast gedownload.